//

Ce sunt carbohidratii si care este rolul lor in alimentatie?

Notiunile de Carbohidrati, Glucide sau Hidraţii de Carbon inseamna acelasi lucru. Si se refera la acele substanţe care sunt transformate în glucoză. Acestia se găsesc în alimente care, la origine, conţin fie zahăr (fructe, miere), fie amidon (făină, cereale, făinoase). Absorbţia glucidelor se face pe stomacul gol, la un interval de timp egal cu ingerarea lor. Sunt clasificate în funcţie de puterea lor glicemică, măsurată prin indicele glicemic. Se poate face, de asemenea, diferenţa între “glucidele bune”, cu indice scăzut, şi “glucidele rele”, cu indice glicemic ridicat.

Glucoza este principalul “carburant” al organismului. Ea este stocată, ca rezervă, sub formă de glucogen, în muşchi şi ficat.
Glicemia reprezintă procentul de glucoză din sânge. Pe nemâncate, are de obicei valoarea de un gram de glucoză la litrul de sânge.
Când se absoarbe – pe nemâncate – o glucidă (pâine, miere, făinoase, cereale, dulciuri etc.), se observă o variaţie a procentului de glucoză din sânge, după cum urmează:
1. glicemia creşte în funcţie de natura glucidei,
2. după secretarea insulinei, de către pancreas, glicemia scade, iar glucoza pătrunde, astfel, în celule,
3. glicemia revine la normal.

Se constată că vârful glicemic al tuturor glucidelor (adică absorbţia lor maximă), luat în mod izolat, pe nemâncate, survine în acelaşi interval de timp (după circa o jumătate de oră de la ingerare).

Indicele glicemic
Puterea glicemică a fiecărei glucide este definită prin indicele glicemic, care a fost adoptat în anul 1976. El corespunde suprafeţei triunghiului de pe curba hiperglicemiei induse de către glucida ingerata. Se da arbitrar glucozei indicele 100, care reprezinta suprafaţa triunghiului de pe curba hiperglicemiei corespunzătoare.
Indicele glicemic este cu atât mai ridicat, cu cât hiperglicemia indusa de glucida testata este mai mare.
Prelucrarea industrială a glucidelor măreşte indicele glicemic al acestora (fulgi de porumb = 85, porumb = 70, fulgi de cartofi instant = 95, cartofi fierţi = 70).
Nu numai cantitatea, ci şi calitatea părţii fibroase a glucidei îi dă acesteia un indice mic sau mare (pâine foarte albă – franzelă = 95; pâine albă – baghetă = 70; pâine integrală = 50; pâine graham = 35; orez alb = 70; orez neprelucrat = 50).

 
 
Citeste si :
5 surse de carbohidrati de inalta calitate
Lista de alimente impartita in “glucidele bune” si “glucide rele”.
 
 
Sursa: “Dieta Montignac”, autor: Michel Montignac
Sursa imagine (CC) by 2.0 via Flickr
Foods high in carbohydrate by Kevin Foote.

           

Write a Reply or Comment:

Slabesc Frumos

Fashion

Recomandari:

Support us!

If you like this site please help and make click on any of these buttons!